twofrckls

twofrckls

14 december 2012

Wist-u-dat...

In mijn blogs over Zweden heb ik nog niet eens alles verteld, daarom hier een aantal opvallende Wist-u-datjes over mijn verblijf in Zweden.

Wist u dat:
  • Je elkaar begroet met een omhelzing en niet met zoenen?
  • Voor- en achterdeuren naar buiten toe open draaien?
  • Het gebruikelijk is om bij binnenkomst je schoenen in de hal uit te trekken?
  • Ik de eerste twee weken ladingen papieren zakdoekjes verbruikte vanwege hooikoorts?
  • De hooikoorts pas stopte toen ik de meegebrachte blauwe pilletjes durfde in te nemen?
  • Er in Zweden massaal wordt gekeken naar het Eurovisiesongfestival?
  • Zweden dit jaar met Loreen - Euphoria het Eurovisiesongfestival won?
  • Mannen van middelbare leeftijd een soort pruimtabak in hun wang stoppen?
  • Autozitjes voor jonge kinderen achterwaarts op de achterbank geplaatst moeten zijn?
  • Zweden een houten spateltje in de boter steken waar iedereen mee kan smeren?
  • Je de vrijheid hebt om in de natuur te lopen en kamperen waar je wilt en onbeperkt wilde bessen en paddestoelen mag plukken?
  • Op boerderij Örbäck een ontsnapt tam konijn rondhuppelt genaamd Nina?
  • Dit konijn een aantal jonge groenteplantjes in de moestuin heeft opgegeten?
  • Ze daarna drie keer werd gevangen en opgesloten maar steeds wist te ontsnappen?
  • Ik als wwoofer het langste aantal weken aanwezig ben geweest op Örbäck van alle wwoofers tot nu toe?
  • Zweden gek zijn op sylt (jam) en er plastic navulverpakkingen te koop zijn in worstvorm?
  • Mijn favoriete jamsmaak blåbär (blauwe bes) is?
  • Men ook graag sill (ingelegde haring) eet, met ei en aardappel op knäckebröd of met zure room?
  • Koffiedrinken met iets lekkers erbij fika wordt genoemd?
  • De supermarkten complete gangpaden hebben ingericht met alleen knäckebrödsoorten?
  • Ik vlees van een aangereden ree in een stoofpot heb gegeten, maar toen ik dat ontdekte ik het niet meer lustte?
  • De zon in de regio Linköping half juni maar 5,5 uur ondergaat?
  • De zon in het noorden van Zweden in juni helemaal niet ondergaat?
  • Ik lid ben geworden van de bibliotheek in Linköping om mijn boardingpass te kunnen printen?
In de krant Solen i dag (zon vandaag)
Schappen vol met allerlei soorten knäckebröd
Grote 'wielen' knäckebröd om stukken vanaf te breken
Mijn bibliotheekpas

Konijn Nina leeft 'in het wild' op het boerenerf 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten