twofrckls

twofrckls

12 april 2013

Gelukslijstjes

Onlangs schreef ik in een kraamvisiteboek voor een pasgeboren jongetje dat ik hem gezondheid en geluk toewenste in zijn leven. Niet de meest originele wens, maar wel oprecht. De dagen erna dacht ik nog eens na over geluk en wat het nou eigenlijk betekent. Ik denk dat geluk in alledaagse dingen te vinden is en dat het een kwestie is van aanwezig zijn in het nu en open staan voor ervaringen. Zoals je zintuigen gebruiken en geuren, kleuren, smaken en geluiden opmerken. Een zingende merel horen, het patroon van de tegels zien waar je op staat en de paarse kleur van honderden krokussen in het gras, de geur van versgebakken brood, allemaal ervaringen om blij van te worden als je 't mij vraagt.  

Mensen die streven naar een 'gelukkig leven' en voortdurend druk zijn met toekomstdoelen als meer geld verdienen, strategische carrièrestappen en meer gadgets en spullen bezitten, die snappen het niet. Geluk zit hem niet in alles hebben wat je hartje begeert. Leven is niet je zaken op orde hebben en dan achterover leunen en gelukkig zijn. Het leven verandert en beweegt en pijnlijke ervaringen horen er net zo goed bij. Het perfecte plaatje bestaat niet, laat dat los en leef nu! Speel, zing, lach, onderneem, voel, dans, creëer! Maak er elke dag wat moois van en volg je hart, daar gaat het om. Als je regelmatig opschrijft waar je blij van wordt helpt dat om geluksmomenten op te merken. Je gaat met meer positiviteit naar de wereld om je heen kijken. Ik schrijf regelmatig op waar ik een gelukkig gevoel van krijg en op sommige dagen blijf ik maar schrijven!

De afgelopen maanden kwam ik tot deze gelukslijst:

- Een zingend roodborstje in een boom vlakbij 
- Kaarsjes aansteken met een lucifer -dat geluid, die geur, dat vlammetje!
- De geur van mijn basilicumplantje
- Het fris tintelende gevoel als ik een washandje over mijn gezicht heb gehaald
- Een strook zonlicht op mijn slaapkamermuur 
- De fijne kortingsbon voor een leuk woonmagazine gekregen van een vriendin
- Ik zag een kat de weg oversteken via het zebrapad!
- Bij het oud papier van een winkel vond ik drie mooie pastelgroene doosjes
- Lachen en bijkletsen met vriendinnen
- Toen ik bij mijn vader achterop de fiets zat en hij me naar het station bracht
- Ik zag een heel bijzonder en grappig voorwerp in een museum 
- Genieten van mijn favoriete film Le Fabuleux Destin d'Amelie Poulain
- Als parkietje Frits op mijn bord komt zitten en mee-eet van mijn broodje
- Dansen op pantoffels op een leuk liedje op de radio
- Iets leuks en goedkoops vinden in een kringloopwinkel
- Wegkruipen in m'n stoel met een tijdschrift en een kopje thee
- Als ik me creatief geïnspireerd voel en de ideeën uit m'n oren stromen
- De overheerlijke verse pizza die ik zelf maakte
- Hoe kater Romeo er als een baby bij kan liggen
- Als ik in mijn schoon opgemaakte, knisperend witte bed stap
- Toen ik de slappe lach had met mijn moeder

Foto Zoom.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten