twofrckls

twofrckls

18 april 2013

Shoppen in Zweden

Op Instagram zag ik onlangs een fotoreeks van een stedentrip naar Kopenhagen en Malmö voorbij komen. Een tikkeltje jaloers bekeek ik foto's van hippe winkels, koffiehuizen en andere hotspots. Sindsdien heb ik ook de kriebels, heb weer zo'n zin om een stedentrip te maken! Liefst naar Zweden. Maar daar zal ik eerst nog even voor moeten sparen. Tot het zover is kan ik gelukkig herinneringen ophalen aan mijn bezoekjes aan Stockholm in 2011 en 2012. 

In Stockholm kom je heel veel winkelketens tegen die je in Nederland ook op iedere hoek tegenkomt, zoals H&M, Zara, Actiesport en Accessorize. Maar ook onbekende winkels met andere producten en stijlen, en die zijn veel leuker om te bekijken. Dan heb je tenminste ook het gevoel dat je in een heel andere stad bent. En het feit dat je moet betalen met Zweedse Kronen versterkt die beleving, al die grote flappen papiergeld in je portemonnee! 


Mijn favoriete winkels waren:

Een winkel met een geweldige Scandinavische uitstraling. Veel natuurlijke huis- tuin- en keukenproducten gemaakt van hout, stof en papier. Vazen, kussenhoezen, tapijtjes, manden, houten keukengerei, zeep en nog veel meer. Ik vond hier een houten kam, die ik in Nederland nergens kon vinden.  

Iris Hantverk
Iris Hantverk
Indiska
Indiska verkoopt kleding, accessoires en woonartikelen in fleurige kleuren en vaak met een oosters/Indisch tintje in de details. Zoals etnische prints, kwastjes en zilver. Ik kocht er een schattig roze etuitje met vogeltjes erop. 

Indiska kassabon
Etui van Indiska
PUB
Warenhuis waar ook het fijne hotel waar ik in 2012 verbleef (Rica Hotel) in gevestigd is. Je vindt er o.a. een Boots drogisterij, kleding, sport- en reisartikelen en een verdieping met woonaccessoires. Op die woonverdieping heb ik wel een uur rondgelopen. Geweldige stylingshoeken en ingerichte kamers met accessoires van topmerken zoals House Doctor en R.O.O.M. Ik kocht er een notitieboekje voor een vriendin en nam twee setjes gratis kaarten van House Doctor mee. 

PUB reclamekrantje
PUB reclamekrantje
Designtorget
Een winkel met veel designgadgets voor in- en om het huis. Zoals magneten, kapstokken, klokken, kandelaars, keukengerei, kantoorartikelen en meer. Ik kocht er een button en een vaatdoek met print van Stockholm, die nu ingelijst op mijn kast staat.

Designtorget
Monki
Monki ontdekte ik in 2011 en ik schreef al eens een blog over deze knotsgekke kledingwinkel. Er zitten inmiddels ook winkels van Monki in Rotterdam en Amsterdam en ze openen in allerlei grote wereldsteden, maar Monki blijft bijzonder. De fantasierijke kleren en accessoires zijn niet alledaags en de inrichting van de winkels is echt fantastisch, een feestje om in rond te lopen!

Entree van een Monki vestiging
Espresso House en Coffeehouse by George 
Deze koffiehuizen waren een schot in de roos met hun counters vol cakejes, muffins, taartjes, koekjes en chocoladecroissants...mmm! En ze serveren heerlijke thee, koffie, smoothies en belegde broodjes. Mijn favoriete thee bij Espresso House was de groene thee-passievrucht, dat ik naar goed Zweeds gebruik kreeg in een knoepert van een mok.

Bosvruchtensmoothie en bagel met zalm bij Espresso House
Espresso House
Coffeehouse by George, drie taartjes omdat ik niet kon kiezen...yum!
Coffeehouse by George

Geen opmerkingen:

Een reactie posten